Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου 2013

ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΥ: Διαλογισμός και σιωπή




Πολλοί νομίζουν ότι ο διαλογισμός απαιτεί ένα ειδυλλιακό σκηνικό, κατά προτίμηση στη φύση, όπου όλες οι αισθήσεις μας μπορούν να πληρωθούν με ευχάριστα ερεθίσματα. Τονίζεται συχνά η πρόκληση του να ζει κανείς σε μεγάλη πόλη με θόρυβο και δονήσεις όλων των μηχανών της να διαπερνούν το σώμα και το νου. Και είναι αλήθεια. Ίσως είναι πιο δύσκολο να στρέψει κανείς την προσοχή εσωτερικά με τόσο έντονες περισπάσεις της προσοχής ολόγυρα.



Μια ολόκληρη γκάμα παλιών πνευματικών διδασκαλιών, και πιο πρόσφατα ο E. Tolle στη «Δύναμη του Τώρα» προτείνουν ότι σε όποια κατάσταση και αν βρεθούμε, εφόσον δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι για να την αλλάξουμε, χρειάζεται να την παραδεχθούμε εσωτερικά*.

Όσο περισσότερο αντιστεκόμαστε στο πώς έχουνε τα πράγματα τόσο πιο έντονες είναι οι διακυμάνσεις του νου μας, και ΑΥΤΟ ακριβώς μας καθιστά μη ικανούς να συγκεντρωθούμε. Δεν είναι η κατάσταση των ερεθισμάτων που μας περιτριγυρίζουν, αλλά η αντίδρασή μας σε αυτά εκείνη που μας εμποδίζει να βρούμε εσωτερική γαλήνη. Εάν, αντιθέτως, δεχθούμε και αγκαλιάσουμε τη στιγμή όπως έχει, πιθανότατα θα ανακαλύψουμε ότι η σιωπή που επιθυμούμε, στην πραγματικότητα βρίσκεται εντός μας, όπου βρισκόταν και θα βρίσκεται πάντοτε.

Διότι η ήρεμη, ενσυνείδητη κατάσταση είναι η πραγματική μας φύση. Αυτή η εσωτερική σιωπή παραμένει ανενόχλητη όχι μόνο από τις εξωτερικές συνθήκες, αλλά επίσης από κάθε θόρυβο που συνεχίζεται στον ίδιο το νου μας. Είναι η σιωπή ΠΙΣΩ από τις σκέψεις. Τι μπορούμε να κάνουμε να μείνουμε σε επαφή μ’ αυτήν.

Εάν στο τέλος του μαθήματος γιόγκα, πάνω που χαλαρώνετε στη Savasana ακούσετε ένα δυνατό θόρυβο αυτοκινήτου που περνά δίπλα από το studio, την επόμενη φορά δοκιμάστε τα ακόλουθα:- Συνειδητοποιήστε τον ήχο.- Συνειδητοποιήστε την ακουστική αίσθηση που καταγράφει τον ήχο.- Παρακολουθήστε την αντίδρασή σας.- Αν παρατηρήσετε τρίξιμο σε κάποιο μέρος του σώματος, αυτή είναι η εσωτερική σας αντίσταση στον ήχο.- Χαλαρώστε αυτή την περιοχή του σώματος.- Αφήστε την σφιχτή περιοχή να εκταθεί με την αποδοχή της θορυβώδης δόνησης.- Έχετε επίγνωση των σκέψεων που μπορούν να δημιουργηθούν όπως: «από πού ήρθε αυτός ο ήχος;» (παρελθόν) ή «άραγε θα δυναμώσει;» «πότε θα περάσει;» (μέλλον). Όλη αυτή η ανάλυση παρασύρει το νου μακριά από την παρούσα στιγμή και προκαλεί περαιτέρω δυσφορία.

Για περισσότερους ανθρώπους η άσκηση αυτή είναι εύκολη για λίγες στιγμές. Κατόπιν όμως τείνουν γρήγορα να στρέφονται πάλι πίσω στην ταύτιση με το νου. Τι μπορεί να κάνει κανείς με αυτό; Πώς θα μπορέσετε να διατηρήσετε την επίγνωση, αν αρχικά καταγράψετε ένα συναίσθημα ή, εναλλακτικά, μια σκέψη; Και τα δύο αναλύονται παρακάτω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου