Παρασκευή, 6 Μαΐου 2016

HATHA YOGA

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 

Τι στυλ έχει το μάθημα; 
Πρόκειται για ένα μάθημα βασισμένο στη Χάθα Γιόγκα. Διδάσκεται είτε με ήπια-μέτρια ένταση είτε με δυναμική. Επομένως, τα μαθήματα σχεδιάζονται σε επίπεδα: αρχαρίων-για όλους, αρχαρίων-μεσαίων (1-2), μεσαίων-προχωρημένων (2).

Ποιος είναι ο σκοπός της Χάθα Γιόγκα;
πειθαρχία σώματος & πνεύματος
α) μέσω της κυριαρχίας του σώματος μπορούν να αναπτυχθούν πλήρως το σώμα (πχ. ευλύγιστα μέλη, απελευθέρωση ροής ζωτικής ενέργειας) & η ψυχή
β) μέσω της πειθαρχίας του πνεύματος αναπτύσσεται η περισυλλογή και εσωτερικότητα (ψυχισμός)
Ασχολείται με ασάνες (συνειδητές στάσεις σώματος), αναπνευστικές τεχνικές και διαλογισμό.
Μορφές ζωτικής ενέργειας: αίμα, νευρικό σύστημα, ενδοκρινικό σύστημα, βιοενέργεια (ενεργειακό σώμα).
Πώς διευκολύνεται η ροή της ζωτικής ενέργειας;
σωστή διατροφή, σωματικές ασκήσεις, αναπνευστικές τεχνικές, βαθιά χαλάρωση, προβολή θετικής σκέψης, προσευχή, διαλογισμός, δημιουργική αυτοέκφραση
Η αυτοπαρατήρηση είναι βασική αρχή, στρέφομαι εντός μου, αφουγκράζομαι τις ανάγκες του σώματός μου για έρθει χαλάρωση, ηρεμία, ισορροπία
Δεν πρόκειται για απλή εξάσκηση λοιπόν, αλλά για ολόκληρη επιστήμη. Ο ασκούμενος δεν περιορίζεται σε κανόνες, προσαρμόζει την άσκηση πάνω του και όχι ο ίδιος στην άσκηση

Ποια είναι η διαφορά της Χάθα Γιόγκα με τη Βινυάσα;
Η Βινυάσα μπορεί να ανήκει ως λογική σχεδιασμού μαθήματος στο σύστημα της Χάθα ή στο σύστημα της Αστάνγκα (τυπικές επαναλαμβανόμενες βινυάσες-ροές) ή της Power (διαφορετικές ροές χωρίς ιδιαίτερη εστίαση σε παραδοσιακές τεχνικές, πχ. μπάντες, μούντρες, πραναγιάμα)! Έχουμε υπόψιν ότι η Χάθα είναι ομπρέλα για όλα τα συστήματα. Η Χάθα μπορεί να είναι Βινυάσα (Χάθα Βινυάσα), αφού τα μαθήματα Χάθα Γιόγκα σαφώς και περιλαμβάνουν βινυάσα. Συνηθίζεται να εννούμε με τον όρο 'βινυάσα' τη ροή. Βινυάσα με αυτή την έννοια της ροής σαφώς και έχει κάθε μάθημα ανεξάρτητα από το στυλ γιόγκας που ακολουθούμε. Ωστόσο, δεν είναι τόσο έντονο το χαρακτηριστικό της ροής, όσο στα μαθήματα που καλούμε αποκλειστικά με τον όρο 'Βινυάσα', όπου εκεί η ροή φαίνεται να είναι περισσότερο συνεχόμενη και κάθε μετάβαση από μια πόζα στην άλλη γίνεται με κίνηση που συνδυάζεται με την αναπνοή (αυτό συμβαίνει και στη Χάθα). Απλώς, η Χάθα Γιόγκα σε προχωρημένα στάδια πρακτικής έχει περισσότερο στατικότητα σε κάθε πόζα, συνήθως από 30' έως 90' ή και παραπάνω, ώστε φαίνεται να παύει η βινυάσα με την έννοια της ροής και επικρατεί το στοιχείο της στατικότητας. Με τη βινυάσα ωστόσο έχουμε υπόψιν ότι εννοούμε σχεδιασμό με βάση μια λογική ακολουθία (πχ. με βάση τη δόμηση 'ποικιλία ειδών κινήσεων' ή 'τελειοποίηση ενός είδους κίνησης', όπως κάμψεις εμπρός). Βινυάσα με αυτή την έννοια έχει επίσης και η Χάθα Γιόγκα, αφού κάθε μάθημα σχεδιάζεται με λογική ακολουθία ή αλλιώς με προπονητικές αρχές, όπως ζέσταμα, αποθεραπεία, αντισταθμίσεις, αντιστάσεις, ενδιάμεση ξεκούραση, κτλ. Όσο πιο έμπειρος ο δάσκαλος τόσο πιο άνετα μπορεί να σχεδιάζει μαθήματα με βάση διακρίσεις της βινυάσα, πχ. ήπια χάθα για όλους, δυναμική χάθα βινυάσα, παραδοσιακή στατική χάθα, δυναμική βινυάσα με handstands, τυπική αστάνγκα βινυάσα, προσαρμοσμένη αστάνγκα βινυάσα, κτλ. Αλλά και αντιθέτως, όσο προσπαθεί να διαχωρίζει τα μάθηματά του ο δάσκαλος με βάση τη βινυάσα, τόσο πιο έμπειρος γίνεται.

Τι επίπεδο μαθητών αφορά; 
 Όλα τα επίπεδα. Μπορείτε να μυηθείτε στη χάθα είτε είστε νέοι ή μεγαλύτεροι, είτε είστε ευκαιριακά ασκούμενοι ή πιστοί. Εάν είστε απολύτως αρχάριοι στη γιόγκα ή έχετε μυοσκελετικά προβλήματα, αυτό είναι το ιδανικό στυλ για εσάς. Δε χρειάζεται να φοβηθείτε αυτό το στυλ γιόγκα, γιατί ο δάσκαλος προσαρμόζει το μάθημα στις ανάγκες σας (πχ. με τροποποιήσεις παραδοσιακών στάσεων και παραλλαγές τους και βοηθήματα και ευγενικά αγγίγματα για διορθώσεις).

Σε ποιους απευθύνεται;
Σε όσους ενδιαφέρονται για μια μια πρόκληση γιόγκα που είναι τόσο σωματική όσο και ψυχική.
Αυτό το στυλ είναι μια κλασική μορφή της γιόγκα, από το οποίο έχουν εξελιχθεί πολλές άλλες μορφές γιόγκα. Είναι σαν η αρχική βάση.

Τι να φορέσετε; 
Aπαιτείται άνετη ενδυμασία.

Τι πρέπει να φέρετε;
Kαλό θα ήταν ο καθένας για λόγους υγιεινής να έχει το προσωπικό του στρωματάκι.

Ποιοι δεν πρέπει να κάνουν hatha yoga;

Δεν υπάρχουν αντενδείξεις. Η yoga απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, σωματικής κατάστασης. Η yoga εξασκεί μυαλό και σώμα.
Στην αρχή λαμβάνουμε ιατρικό ιστορικό, για να γνωρίζει ο δάσκαλος πώς θα προσαρμόσει το μάθημα στις ανάγκες του κάθε ασκούμενου. Στο τέλος μιας διδακτικής χρονιάς ο ασκούμενος συμπληρώνει μια φόρμα προσωπικής εξέλιξης, όπου καταγράφονται θετικές αλλαγές που τυχόν υπήρξαν μετά την παρακολούθηση στα μαθήματα στη διάρκεια κάποιου χρονικού διαστήματος. Οι φόρμες αυτές δύνανται να χρησιμοποιηθούν μελλοντικά σε επιστημονικές έρευνες που αποδεικνύουν τα οφέλη της γιόγκα και την καταξιώνουν ως επιστήμη.

Περιγραφή μαθήματος (ο σχεδιασμός μαθήματος διαφέρει ανάλογα το επίπεδο και ποικίλει ανάλογα με τις ανάγκες της ομάδας): 
Προθέρμανση: Εύκολες και απλές κινητικές Καράνες ή κινητικές Ασάνες ήπιας ή μέτριας έντασης που 'λαδώνουν' τις αρθρώσεις, ζεσταίνουν το σώμα και προετοιμάζουν για το κυρίως μέρος.
Κυρίως μέρος: Περισσότερο πολύπλοκες κινητικές Καράνες ή κινητικές ή στατικές Ασάνες σε μια λογική και εξελικτική ακολουθία. Διδάσκονται με παραλλαγές για τα διάφορα επίπεδα μαθητών σε πιο εύκολες θέσεις ή με μικρότερου εύρους κινήσεις.
Αποκατάσταση: Στάσεις ανάνηψης (restorative yoga). Πρόκειται για ασκήσεις που εφαρμόζονται σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος, είτε στην αρχή για προθέρμανση είτε στο κυρίως μέρος για ξεκούραση ενδιάμεσα σε δυναμικές ασάνες είτε στο τέλος για αποθεραπεία.
Αναπνοές: Έντεχνες αναπνοές που προετοιμάζουν για πιο προχωρημένες τεχνικές πραναγυάμα.
Βαθιά Χαλάρωση: Στάδιο χαλάρωσης και εισαγωγής στο διαλογισμό.
Όταν χρειάζεται, χρησιμοποιούνται βοηθήματα, πχ. τουβλάκια, ιμάντες, τοίχος, κουβέρτες, καρέκλες και οι ασκήσεις προσαρμόζονται σε πιο εύκολη θέση.

Ωφέλη Yoga: 
Αυξάνει το μυικό τόνο, τη δύναμη, την ευλυγισία, την ισορροπία και την αντοχή

Καλύτερη αερόβια ικανότητα
Διόρθωση μυικών και δομικών ανισορροπιών 
Απώλεια λίπους, σμίλεμα σώματος
Βελτιώνει τη στάση του σώματος 
Προάγει την αναπνοή
Καλύτερη ψυχική κατάσταση 
Νεανικό ζήλο
Ανακάλυψη του εαυτού, αυτογνωσία 
Διευρυμένη συνειδητότητα
Βαθύτερη κατάσταση διαλογισμού
Ολιστική εξέλιξη ως ανθρώπινο ον

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου