Κυριακή, 25 Δεκεμβρίου 2016

Η ΑΣΑΝΑ ΤΩΝ ΕΟΡΤΩΝ!



ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ Α'
Αγαπητοί yogis,
αυτές τις γιορτές δε ξεχνάμε την προσωπική πρακτική μας (σάντανα)!
Μια διάσημη ασάνα για τακτική πρακτική στις εορτές επιλέχθηκε και σας προτείνεται ο Πολεμιστής Α' (Virabhadrasana A'), μια πόζα που θεωρείται άσκηση κυρίως αλλά για τα πόδια, αλλά ενεργοποιεί περισσότερο τον κορμό!
Από ανατομικής άποψης, ο Πολεμιστής Α' δουλεύει ποικιλία ειδών κινήσεων για τις αρθρώσεις που ουσιαστικά τις συγκρατούν υγιείς (πχ. ραχιαία κάμψη πελμάτων, κάμψη γονάτου και πρόσθια κάμψη ισχίου μπρος ποδιού, έκταση γονάτου και έκταση ισχίου πίσω ποδιού, έκταση κορμού, πάνω στροφή ωμοπλατών, έκταση αγκώνων και καρπών). Επομένως, αυξάνει την ευλυγισία ποδιών, ισχίων, λεκάνης, ώμων.
Επίσης, ο Πολεμιστής Α' για τη διατήρησή του απαιτεί ιδιαίτερα απαιτητικά είδη συσπάσεων (πχ. φυγόκεντρη ισομετρική για τον ορθό κοιλιακό στην εισπνοή και συγκεντρική στην εκπνοή, φυγόκεντρη ισομετρική για δικέφαλο μηριαίο μπρος ποδιού, κτλ). Γίνεται δηλαδή ισομετρική προπόνηση, η οποία έχει κάνει διάσημη την άσκηση στη yoga ως ιδιαίτερα ωφέλιμη μορφή γυμναστικής. Επίσης ισχυροποιούνται οι τετρακέφαλοι, εκτατικοί μύες κορμού, τρικέφαλοι βραχιόνιοι, κτλ. Συσφίγγει τους γλουτούς, ανακατανέμει το λίπος από την κοιλιά και τους γοφούς.
Δεδομένου ότι στηριζόμαστε σε μικρή επιφάνεια στήριξης, η άσκηση ενεργοποιεί το ιδιοδεκτικό κομμάτι (ιδιοδέκτες: είναι ευαίσθητοι νευρώνες διάσπαρτοι στο σώμα, μέσα στους μυς, τις αρθρώσεις και τις περιτονίες που σχετίζονται με τον έλεγχο της ισορροπίας μαζί με τα αυτιά, τους δερματικούς αισθητήρες πίεσης και το λαβύρινθο του αυτιού) ενεργοποιώντας τα αντανακλαστικά ισορροπίας και έτσι ισχυροποιούνται πολύ τα κάτω άκρα (πχ. οι αστράγαλοι σταθεροποιούνται χωρίς να τρέμουν και χαλαρώνουν άλλοι μύες που δε χρειάζεται να συσπώνται για την ορθή στήριξη, βελτιώνεται η πλατυποδία με διαρκές ενεργητικό σήκωμα στις καμάρες για στήριξη, κτλ.). Επιπλέον, βοηθάει στις κράμπες, τη φλεβίτιδα, τις ισχιαλγίες.
Όταν ειδικά χρησιμοποιείται μέσα σε μια ροή-vinyasa, πχ. για να μεταβούμε από τον Πολεμιστή Α' στον Πολεμιστή Γ', χρειάζεται ακόμα περισσότερο νευρομυικός συντονισμός για τη διατήρηση της ισορροπίας (ενεργοποίηση αδρανών σημείων του εγκεφάλου που χειρίζονται την ισορροπία) και αυξάνεται η κιναισθησία.
Όλη αυτή η αντίσταση στη βαρύτητα που απαιτείται με όσο μακρόχρονη παραμονή γίνεται (στο πλαίσιο του κανόνα της γιόγκα 'άνετη και σταθερή παραμονή'-σθίρα σούκαμ άσαναμ) και η ελεγχόμενη είσοδος και έξοδος από τη στάση χωρίς να χαθεί η ισορροπία με σταθερή τη γραμμή του βλέμματος τελικά κάνει τα οστά υγιή, καθώς τρέφονται από τους στηρικτικούς τους μυς βάθους (πρόληψη οστεοπόρωσης), ενώ βοηθάει στη μυοσκελετική ορθοσωμία. Αυτό αποτελεί ιδιαίτερο όφελος για τον ασκούμενο της yoga που όσο περνάει η ηλικία τόσο μειώνονται οι προκλήσεις αντίστασης στη βαρύτητα λόγω περισσότερο καθιστικού τρόπου ζωής, κτλ. ή ακόμα και σε νεότερες ηλικίες που βιώνεται μια ζωή με περισσότερες ανέσεις...
Δεδομένου ότι ανεβάζει το ρατζασικό στοιχείο (υψηλή ενέργεια) είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη για άτομα με νωθρότητα και κατάθλιψη. Αντενδείκνυται σε περιπτώσεις υψηλής πίεσης και καρδιοπάθειας.
Πέρα από τα πρακτικά οφέλη, ο Πολεμιστής βοηθάει εντέλει στο χτίσιμο ενός ειρηνικού, σιωπηλού νου, εστιασμένου στο παρόν με αυτοσυγκέντρωση, διάκριση και διαύγεια, ποιότητες του ανώτερου νου (πρόσθιος λοβός του εγκεφάλου).
Η στάση του Πολεμιστή μάς βοηθά να αναπτύξουμε σωματική δύναμη, αλλά παράλληλα αποτελεί μια πνευματική έκφραση των εσωτερικών μαχών του νου. Η φιλοσοφία της Γιόγκα διδάσκει ότι ο μεγαλύτερος πνευματικός εχθρός είναι η άγνοια του εαυτού μας. Η έλλειψη αυτογνωσίας προκαλεί ταλαιπωρία στον εαυτό μας, αλλά και στους άλλους. Με τη στάση του Πολεμιστή ενσαρκώνουμε την ιδέα του θάρρους, της αυτοπεποίθησης, της αντοχής, της γενναιότητας και της δύναμης για να αντιμετωπίσουμε τους εσωτερικούς μας δαίμονες. Δίνει εσωτερική δύναμη και κουράγιο, επιτρέποντάς μας να ανοιχτούμε προς τον έξω κόσμο με ορθωμένο στήθος. Μας επιτρέπει να απαιτήσουμε τον προσωπικό χώρο μας και να καταστήσουμε τον εαυτό μας γνωστό για τις ανάγκες του (ποιότητες ριζικού τσάκρα και τσάκρα ηλιακού πλέγματος). Ο Πολεμιστής είναι ενθύμηση της θέλησης και της δύναμης του πνεύματός μας.
Αναλόγως του επιπέδου του ασκούμενου, η άσκηση μπορεί να γίνει με παραλλαγές (πχ. προετοιμάζοντάς τον με το Ψηλό Βαθύ Κάθισμα, με μικρότερη στροφή μέσα για το πίσω πόδι (δηλαδή λιγότερη στροφή των 15 μοιρών), με κατεβασμένα χέρια στη μέση ή στην προσευχή, με μικρότερο διασκελισμό ποδιών, με μεγαλύτερη υπερέκταση στη ΣΣ και μεγαλύτερη πρόσθια κάμψη λεκάνης για ξεκούραση των μυών του κορμού από το διαρκές μάκρυμα) ή για λιγότερες αναπνοές.
Χρόνια πολλά και καλή σάντανα!

Πηγή φωτογραφιών: https://yogachallenge.com/portfolio-item/day-1-virabhadrasana-i/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου